مهندسی کسب و کار

مهندسی کسب و کار (Business Engineering – BE) در اصل به معنای توسعه و به اجرا در آوردن فرآیندهای تجاری است و مجموعه ای از راهکارهای تجاری سازی را شامل می شود که به شکلی سیستماتیک موجب توسعه یک کسب و کار می شوند.

این راهکارها طیف وسیعی از فعالیت های صف و ستاد را شامل می شوند که شامل طراحی مدل کسب و کار، مهندسی فرآیندهای تجاری، طراحی ویا بهسازی ساختار سازمانی و طراحی و استقرار سیستم های اطلاعات مدیریت و حتی راهکارهای هماهنگی و ارتباطات از طریق زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

همچنین مهندسی کسب و کار بر توسعه راه حل های نوآورانه تجاری سازی مبتنی بر یک سیستم با رویکردی فنی اجتماعی (socio-technical) متمرکز است. سیستم فنی اجتماعی در نظریات توسعه سازمانی یک رویکرد طراحی شغل محسوب می شود. البته برای طراحی مشاغل پیچیده ‌ای که نیازمند تعامل افراد و فناوری در محیط کار هستند. همچنین این عبارت (socio-technical) به زیرساخت پیچیده یک جامعه و رفتارهای انسانی آن اشاره دارد.

مهندسی کسب و کار از تلفیق زمینه های مدیریت کسب و کار، مهندسی صنایع و همچنین فناوری اطلاعات حاصل می‌شود به نحویکه طیف گسترده ای از مدلسازی فرآیند تا ملاحظات فرهنگی و سیاسی را شامل می‌شود.

بدین ترتیب مهندس کسب و کار باید از یکسو درک صحیحی از چگونگی عملکرد دنیای تجارت و کسب و کار در سطح خرد و کلان داشته باشد و از سویی دیگر باید دانش فنی لازم جهت پیشبرد یک طرح تجاری بر بستر تکنولوژی را داشته باشد. پس یک مهندس کسب و کار در اصل یک کارآفرین مهندس یا مهندس کارآفرین محسوب می شود که نوآوری را در جهت تجاری سازی محصولات یا خدمات (اما بر پایه تکنولوژی) بکار می‌گیرد.

نکته دیگر اینکه، مهندسی تجارت بر چالش های ناشی از تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی متمرکز است. بدان معنی که تمام توان خود را بکار می گیرد تا با کمی کردن کلیه پارامترها و متغیرهای اقتصادی، اجتماعی و حاکمیتی درک سریعترو صحیحتری از تغییرات داشته باشد تا بتواند شرایط تحول یک کسب و کار یا توسعه آنرا در کوتاهترین زمان ممکن و با حداکثر کارایی فراهم کند. سایر نکاتی که باید در مورد مهندسی کسب و کار بدانید عبارتند از:

  1. مهندسی کسب و کار یک رویکرد میان رشته ای است.
  2. مهندسی کسب و کار بین سطوح طراحی استراتژیک، معماری سازمانی و طراحی فناوری تفاوت قائل می شود.
  3. مهندسی کسب و کار کل نگر است. یعنی طیف گسترده ای از فعالیت های طراحی مدل های جدید کسب و کار، فرایندهای تجاری و پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی را در بر می‌گیرد. بنابراین همه ابعاد (منابع و فرایندهای درگیر در یک کسب و کار را متحول می‌کند.
  4. مهندسی کسب و کار به روش و تئوری طراحی مبتنی بر مدل برای شرکت ها در عصر اطلاعات اشاره دارد. تحولات تجاری سازی همراه با جنبه های فنی و اجتماعی و اقتصادی آنها بیش از حد مهم و پیچیده است که بدون استفاده از روش ها و مدل ها قابل تحقق نیست.
  5. مهندسی کسب و کار از دیدگاه تجاری بر مصرف کننده متمرکز است. به عبارت دیگر، مهندسی کسب و کار با بهره گیری از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات سعی در نفوذ به همه جنبه‌های زندگی خصوصی افراد دارد تا از این طریق اولاً مخاطب هدف خود را بطور دقیق بشناسد و تعیین کند و ثانیاً سهم و عمق بازار خود را از این طریق افزایش دهد.

من به عنوان یک مشاور تجاری سازی و یک مهندس کسب و کار می توانم به شما در جهت تجاری سازی ایده های نو یا ایده های راکد و همچنین بهسازی و نوسازی استراتژی های بازاریابی و مهندسی فروش خدمات منحصر بفردی را ارائه دهم. لذا به شما پیشنهاد میکنم هم اکنون:

  • هم اکنون جنرال کاتالوگ سایت را دانلود و مطالعه کنید.
  • مقالات مرتبط را در وبلاگ این سایت مطالعه فرمایید.
  • با پرکردن فرم مشاوره، از فرصت یک جلسه مشاوره رایگان غیر حضوری بهره مند گردید.

همچنین در صورت تمایل می توانید از امکانات آموزشی موجود در منو آکادمی سایت نیز استفاده فرمایید.

در حال حاضر دوره آموزشی با این عنوان وجود ندارد

در حال حاضر محتوای آموزشی با این عنوان وجود ندارد

در حال حاضر منابع مطالعاتی با این عنوان وجود ندارد