بیانیه افشاء ریسک
پایگاه اطلاع رسانی و خدمات آموزشی عرفان معتضد
(آخرین به روزرسانی: ۱۴۰۱/۰۲/۱۵)
مقدمه
ما اعتقاد داریم کلیه افراد جامعه حق کسب و کار،فعالیت اقتصادی و مشارکت در بازار سرمایه را دارند و عملکرد صحیح آنها می تواند موجب بهبود چرخه اقتصاد باشد. به همین منظور اقدام به ارائه خدمات تجاری و همچنین تهیه و تولید محتوا آموزشی و تدوین دوره های آموزشی حضوری در راستای آموزش های کسب و کار، بازرگانی و سرمایه گذاریبر اساس سرفصل های نوین و معتبر موسسات آموزش عالی جهان نموده ام. اما از آنجا که شرایط اقتصادی همیشه پایدار نیست و عکس العمل در قبال برخی تهدید های مالی و اقتصادی علاوه بر دانش کافی در این حوزه نیازمند تجربه و یا حداقل بهره مندی از مشاورین با تجربه می باشد، قدم نهادن در مسیر پر پیچ و خم فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری (علی الخصوص سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی بین الملل) بدون اطلاع از جوانب و ریسک های احتمالی آن می تواند موجب زیان، یأس و در نهایت از دست دادن سرمایه گردد.
این سند به منظور اطلاع رسانی در خصوص ریسک های موجود در فضای کسب و کار و علی الخصوص معامله در بازار سرمایه اعم از اوراق بهادار و ابزار مشتقه و سایر اقلام سرمایه گذاری‌های پولی و مالی که در برخی موارد بطور اعم یا حتی در قالب دروس تخصصی در محتوای آموزشی این وب سایت به آن اشاره شده، تهیه و تنظیم شده است. و از شما کاربر گرامی دعوت می گردد پیش از هر گونه اقدام به سرمایه گذاری آنرا به دقت مطالعه فرمایید. زیرا مطالعه این سند از دو جنبه زیر حائز اهمیت است :
اولاً شما را با انواع ریسک و موارد منجر به ضرر در معاملات آشنا می سازد و در نهایت می توانید با توجه به میزان ریسک پذیری خودتان نسبت به ورود حجم مناسبی از سرمایه به حوزه کسب و کار و یا بازار سرمایه اقدام کنید.
ثانیاً این سند جزء لاینفک سندی دیگر تحت عنوان “قوانین و مقررات” محسوب می شود که کاربر با پذیرش آن سند تأیید می کند که این بیانیه را نیز مطالعه کرده است.
۱ریسک ناشی از روش سرمایه گذاری:
۱-۱: این بیانیه فقط می تواند بخشی از ریسک معاملاتی را به اطلاع شما اطلاع دهد و تا زمانیکه شخصاً شرایط یک معامله واقعی را تجربه نکنید نمی توانید برآورد دقیقی از میزان ریسک پذیری خود داشته باشید. پس فقط آن بخش از پس انداز خود را سرمایه گذاری کنید که در صورت از بین رفتن و یا استهلاک آن، زندگی و معیشت شما دستخوش تغییرات نامطلوب نگردد.
۱-۲: به عنوان یک اصل همیشه بخاطر داشته باشید که هیچ کس به اندازه شما دلش به حال سرمایه شما نمی سوزد. پس از توصیه دیگران و حتی سیگنال ها و تحلیل های مجرب‌ترین کارشناسان نیز فقط به عنوان یک شاخص جهت بررسی دقیق تر ریسک ناشی از نوسانات قیمت و یا منافع حاصل از ارزش افزوده سرمایه گذاری استفاده کنید. مجدداً تاکید می گردد فرآیند تصمصم گیری و انجام عملیات مالی و سرمایه گذاری شما در نهایت توسط خودتان صورت میگیرد لذا محتوای آموزشی این وب سایت و توصیه هر یک از مدرسین آن مسئولیتی را بر عهده آنها نمی‌گذارد و کلیه مسئولیت های ناشی از تجارت، معاملات و سرمایه‌گذاری صرفاً بر عهده کاربر است.
۲ریسک استفاده از ابزار نامناسب:
۲-۱: اگرچه تجارت و سرمایه گذاری در بازارهای پولی، مالی و یا ابزارهای مشتقه می توانند عاملی موثر در مدیریت مالی، افزایش سود، جلوگیری از استهلاک سرمایه و حتی در مواردی کاهش ضرر محسوب شوند، اما هرگز نمی توان این ابزارها را به همه توصیه کرد. زیرا حجم سرمایه، میزان ریسک پذیری و استراتژی انجام معاملات در افراد مختلف یکسان نیست. پس در بین موقعیت های سرمایه گذاری و یا اقلام متنوع بازار سرمایه، گروهی را انتخاب کنید که با شرایط شما سازگارتر است.
۳ریسک عدم مدیریت صحیح سرمایه:
۳-۱: به صراحت می توان گفت استفاده از وام‌ها، اوراق مشارکت و یا سایر ابزارهای مشتقه مالی که بهره بالای دارند می توانند شما را در معرض ریسک بیشتر قرار دهند. همچنین ضرایب اهرمی (Leverage) که از طرف برخی کارگزاران به مشتریان عرضه می شود، به میزان ضریب مذکور، ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد. به عبارت دیگر با استفاده از ضریب اهرمی یک نوسان کوچک در قیمت، تغییر (مثبت یا منفی) بزرگی در مانده حساب شما ایجاد می کند. به عنوان مثال با استفاده از ضریب اهرمی ۱۰۰، یک واحد تغییر قیمت می تواند ۱۰۰ واحد در مانده حساب اثر گذارد. پس در صورتی که کارگزار شما این ابزار را بر روی اقلامی همچون سکه آتی یا سایر مشتقات بازار سرمایه پیشنهاد می دهد، تا حد امکان از آن استفاده نکنید و فقط به حجم حقیقی سرمایه خود متکی باشید.
۳-۲: هرگز بیش از ظرفیت سرمایه اقدام به معامله نکنید و از معاملات اعتباری پرهیز نمایید. زیرا این کار در نهایت می تواند موجب ورشکستگی شما شود.
۳-۳: همیشه حجمی از سرمایه را به عنوان اندوخته احتیاطی حفظ کنید. اندوخته احتیاطی بخشی از سرمایه است که نسبتی معقول با حجم سبد سرمایه گذاری (پرتفوی) و مقدار سرمایه درگیر در معاملات دارد (مثلاً ۱۰% ارزش معاملات باز). بنابراین هرچه اقلام بیشتری در سبد سهام موجود باشد و یا معاملات بیشتری در جریان باشد، باید اندوخته احتیاطی نیز افزایش یابد. در موقع لزوم از این بخش می توانید جهت اجرای استراتژی های افزایش سود (Leverage) و کاهش ضرر (Average) استفاده کنید.
۴ریسک ناشی از عدم دسترسی کاربر به کارگزار:
۴-۱: عدم دسترسی کاربر به قیمت های جدید، صورت های مالی و یا اطلاعیه ها می تواند موجب زیان شود و بسته به درجه اهمیت موارد مذکور این زیان می تواند افزایش یابد. جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی پیش از بکارگیری خدمات کارگزار و انجام معامله از صحت عملکرد سیستم های الکترونیکی و مخابراتی اطمینان حاصل کنید.
۴-۲: استفاده از سیستم سفارش (Order) کارگزار به مراتب ریسک بیشتری نسبت به معاملات در لحظه (Instant) دارد. و همیشه این احتمال وجود دارد که سفارشات به اجرا در نیایند و به این دلیل معامله گر با زیان مواجه شود (این مسئله در معاملات Online بیشتر به چشم می خورد). پیش از استفاده از سیستم سفارش گیری، از صحت عملکرد آن و گارانتی سفارشات مطلع باشید و در صورتی که با سیاست کاری شما سازگار نیست کارگزار دیگری انتخاب کنید.
۵ریسک ناشی از کاهش ارزش:
۵-۱: ارزش اقلام معاملاتی (صرفنظر از نوع آنها) می تواند به دلایل گوناگون کاهش یابد. تا حدی که سرمایه گذار یا معامله گر در نهایت مبلغی کمتر از مقدار سرمایه گذاری اولیه دریافت کند. به عبارت دیگر این مسئله می تواند بازدهی سرمایه را منفی کند و تا حدی ادامه یابد که موجب ورشکستگی سرمایه گذار شود.
۶ریسک ناشی از تحلیل نادرست:
۶-۱: عملکرد گذشته نوسانات قیمت هر یک از اقلام معاملاتی نمی تواند متضمن ارائه رفتاری مشابه در آینده باشد. لذا پیش بینی ها و سیگنال های معاملاتی (اعم از مواردی که به عنوان نمونه آموزشی یا محصول و خدمات تجاری در این وب سایت به شما ارائه می شوند) به هیچ وجه دارای ضمانت نیستند و بهتر است صرفاً از آنها به عنوان یک راهنما در کنار تحلیل خود استفاده کنید.
۷ریسک ناشی از کاهش ضریب نقد شوندگی:
۷-۱: اقلام مورد معامله در بازار سرمایه دارای ضرایب نقد شوندگی متفاوتی هستند. تا حدی که برخی از این اقلام به دلیل کاهش تقاضا به سهولت قابل فروش نمی‌باشند. بنابراین همیشه این احتمال وجود دارد که با ریسک نگهداری آنها (برای مدتی نا محدود) و استهلاک سرمایه مواجه شوید.
۸افزایش هزینه ها (و کاهش سود)
۸-۱: کارگزار در قبال ارائه خدمات (خرید و فروش) به مشتری، هزینه هایی تحت عنوان کارمزد از او دریافت می کند. همچنین امکان دارد هزینه های دیگری تحت عناوین مختلف در ازاء ارائه خدمات اضافی دریافت گردد. علاوه بر این، ممکن است هزینه های قانونی (مثل انواع مالیات) از معامله گر یا سرمایه گذار طلب شود که تمامی این موارد در نهایت بطور مستقیم بر کاهش سود شما اثر گذار خواهند بود. دقت در انتخاب موقعیت های سرمایه گذاری، اقلام سبد سهام و کارگزار می تواند موجب صرفه جویی در پرداخت هزینه ها و افزایش سود گردد.
۹نقص اسناد و مدارک
۹-۱: بسته به اینکه بر روی چه چیز سرمایه گذاری می کنید و یا در کدام بازار مالی معامله می کنید، این امکان وجود دارد که کارگزار از معامله گر درخواست تهیه مدارکی خاص یا تأمین تعهداتی را برای انجام معامله بنماید. بنابراین پیش از انجام معامله با شناسایی دقیق جوانب آن مطمئن شوید که می توانید در زمان مقتضی مستندات و تعهدات لازم را تأمین کنید یا نه.