وام دهی فرد به فرد

گرچه خدمات «وام دهی فرد به فرد» مفهومی است که از سال ۲۰۰۵ توسط ابزارهای فناوری گسترش و کاربرد بسیار یافت اما ارتباط عمیق آن با مفهوم «اعتبار اجتماعی» را باید در تلاشهای «محمد یونس»، استاد اقتصاد و بنیانگذار «بانک گرامین» در سال ۱۹۷۶ جستجو نمود.

استدلال یونس قرار دادن منابع مالی در دسترس افراد فقیر دارای کسب و کارهای کوچک بود. مطالعاتی که در بین سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۹ در روستاهای بنگلادش، زادگاه یونس، تحت عنوان پروژه «بانک گرامین» و تحت حمایت بانک مرکزی بنگلادش صورت گرفت نشان دهنده کارایی این پروژه بود.

اساس این نوع از بانکداری، ارائه وام خرد مبتنی بر خرده اعتبار بوده و به جای بانکداری وثیقه محور، این سیستم بانکداری مبتنی بر اعتماد عمومی، مسئولیت، همکاری، تعاون و خلاقیت است که با استفاده از چنین مؤلفه ‌هایی می تواند یک سیستم اعتباری را شکل دهد. به عبارت دیگر در وام دهی فرد به فرد، به جای اتکا بر وثائق جهت تضمین باز پرداخت، بر اعتبار و ریسک اعتباری افراد تاکید می‌شود؛ هرچند ممکن است برخی از شرکت­های ارائه دهنده خدمات وام فرد به فرد، خود ریسک عدم بازپرداخت وام­ها را به عهده بگیرند.

همچنین لازم به ذکر است، در این شکل از ارائهۀ خدمات مالی، جهت کاهش زیان ناشی از عدم بازپرداخت وام،‌ ریسک اعتباری وام گیرنده ب­صورت دقیق بررسی شده و از سویی سرمایۀ وام دهنده به مبالغ خرد تقسیم و به هر قرض گیرنده مبلغی خرد از سرمایه هر وام دهنده ارائه می‌شود. بدین­ ترتیب، از طریق تقسیم سرمایه بین تعداد بیشتری از متقاضیان دریافت تسهیلات، خطر ناشی از عدم بازپرداخت کاهش می‌یابد (مشابه آنچه در یک پرتفوی سهام اتفاق می‌افتد).

با توسعۀ فن آوری‌ اطلاعات، اساس این نوع بانکداری دوباره مورد توجه برخی از نهادهای مالی قرار گرفت؛ چرا که این روش وام دهی به افراد امکان می‌‌دهد تا بدون دخالت مستقیم بانک‌‌ها به سپرده­‌گذاری و دریافت تسهیلات بپردازند. این نوع وام­دهی به ­عنوان بخشی از رویکرد «بانک‌داری اجتماعی» و بر مبنای اصل «جمعیت‌‌سپاری» بنا شده است و برای تحقق آن کافیست اطلاعات سپرده­‌گذاران و متقاضیان دریافت تسهیلات به اشتراک گذاشته شود. از طرف دیگر منابع تامین کننده وام دریافتی، شبکه‌‌ای از وام دهندگان هستند که از دادن این وام‌‌ها سود می‌‌برند.

اگر به دنبال تدوین طرح یا طراحی و پیاده سازی یک پلتفرم وام دهی فرد به فرد هستید و یا حتی می خواهید بخشی از پروژه های کوچک خود را از این طریق تأمین مالی کنید من و تیم توسعه دهنده‌ای که درکنار هم فعالیت می‌کنیم آماده کمک به شما هستیم. و پیشنهاد میکنم قبل از هر اقدامی:

  • هم اکنون جنرال کاتالوگ سایت را دانلود و مطالعه کنید.
  • مقالات مرتبط را در وبلاگ این سایت مطالعه فرمایید.
  • با پرکردن فرم مشاوره، از فرصت یک جلسه مشاوره رایگان غیر حضوری بهره مند گردید.

همچنین در صورت تمایل می توانید از امکانات آموزشی موجود در منو آکادمی سایت نیز استفاده فرمایید.

در حال حاضر دوره آموزشی با این عنوان وجود ندارد

در حال حاضر محتوای آموزشی با این عنوان وجود ندارد

در حال حاضر منابع مطالعاتی با این عنوان وجود ندارد