مدیریت امور مجامع

مهمترین جلسات کاری یک شرکت سهامی (خاص یا عام) جلسات مجامع عمومی آن است. هر ساله در این جلسات سرنوشت یکسال آینده شرکت تعیین می‌شود و اهمیت این جلسات تا حدی است که مواد قانونی  متععدی در حقوق تجارت به آن اختصاص داده شده تا هرچه بیشتر بتوان تحت لوای قانون مربوطه از حقوق سهامداران یک شرکت دفاع کرد.

همچنین شرکت های سهامی عام (پس از بورسی شدن شرکت) علاوه بر اینکه موظف به ارائه گزارشات ماهیانه و میان دوره ای هستند، باید صاحبان سرمایه را طی جلساتی که به آنها مجمع گفته می شود از امور داخلی شرکت مطلع کنند.

در مجامع شرکت های سهامی عام مواردی مطرح است که به فراخور وضعیت شرکت و صنعتی که شرکت در آن فعال است نکات زیاد و بسیار ظریفی نهفته است. به عنوان مثال حتی اگر شرکت زیان ده باشد اما گزارشاتی که در مجمع قرائت می شوند دارای توجیه مناسبی باشد ویا بیانگر تدبیر مدیریت شرکت در شرایط بحرانی باشد، می تواند سهامداران را به حمایت از شرکت ترغیب کند.

بدین جهت است که شرکت های سهامی عام همواره به دنبال مشاورین مجربی هستند که از این نکات مطلع هستند و صرفنظر از اینکه گزارشات ماهیانه و میان دوره‌ای شرکت چه وضعیتی را به نمایش می‌گذارد، قادرند تا با تهیه گزارشات هیئت مدیره به شکلی اثر بخش، سهامداران و سرمایه گذاران را قانع و همراه با اهداف هیئت مدیره نمایند. لازم به ذکر است اهمیت این گزارشات و تحلیل ها تا حدی است که حتی می تواند بر جریان تصمیم گیری دارندگان سهام کنترلی شرکت نیز اثر گذار باشد.
پس بدیهی است چنین رویداد مهمی نیازمند مدیریتی دقیق و آینده نگرانه است. لذا می توان مهمترین وظایف یک مدیر امور مجامع را به شرح ذیل فهرست نگاری کرد.

  1. مدیریت کلیه امور مربوط به تاسیس شرکت‌ها و موسسات تابعه.
  2. برنامه‌ریزی و مدیریت انجام اقدامات لازم به منظور تشکیل به موقع جلسات مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده شرکت‌ها و موسسات تابعه.
  3. هماهنگی لازم جهت صدور دعوت نامه، ارسال دستور جلسات مجامع عمومیجهت اعضا مجامع عمومی شرکت‌ها و موسسات تابعه.
  4. بررسی و تجزیه و تحلیل گزارش‌های حسابرسی به منظور دستیابی به راهکارهای مناسب و ارایه پیشنهادات به اعضا مجمع عمومی جهت تصمیم‌گیری در موارد مطروحه در گزارش‌های حسابرسی.
  5. ایجاد هماهنگی و انجام پیگیری‌های لازم جهت تنظیم و ارایه پیشنهاد به موقع بودجه و ارائه تراز مالی شرکت‌ها و موسسات تابعه به مجمع عمومی.
  6. پیگیری و تنظیم مصوبات مجامع عمومی شرکتها و موسسات تابعه و ابلاغ آنها.
  7. پیگیری نحوه اجرای تکالیف مقرر در مصوبات مجامع عمومی و ارایه گزارشات لازم به مدیرعامل و اعضای هیات مدیره.
  8. جمع‌آوری اطلاعات و تهیه گزارشات مورد نیاز رییس هیات ‌مدیره و مدیرعامل در رابطه با مجامع شرکت‌ها و موسسات تابعه.
  9. بررسی و ارایه پیشنهادات و روش‌های اصلاح امور شرکت‌ها و موسسات تابعه با استفاده از گزارش‌های حسابرسان و بازرسان قانونی شرکت‌ها.
  10. دریافت و بررسی برنامه‌ها، طرح‌ها، موافقت نامه‌ها و قراردادهای ارایه شده توسط شرکت‌ها و موسسات تابعه و ارجاع آن به واحدهای تابعه حسب دستور مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره.
  11. بررسی و جمع‌بندی اقتصادی فعالیت‌های شرکت‌ها و موسسات تابعه و ارزیابی عملکرد آنها جهت کمک به رتبه‌بندی شرکت‌ها و سازمان‌ها.
  12. تهیه پیش نویس گزارش مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده و ارائه آن به هیأت مدیره.

برای آشنایی بیشتر با خدمات من در زمینه مشاوره مدیریت امور مجامع، پیشنهاد میکنم:

  • هم اکنون جنرال کاتالوگ سایت را دانلود و مطالعه کنید.
  • مقالات مرتبط را در وبلاگ این سایت مطالعه فرمایید.
  • با پرکردن فرم مشاوره، از فرصت یک جلسه مشاوره رایگان غیر حضوری بهره مند گردید.

همچنین در صورت تمایل می توانید از امکانات آموزشی موجود در منو آکادمی سایت نیز استفاده فرمایید.

در حال حاضر دوره آموزشی با این عنوان وجود ندارد

در حال حاضر محتوای آموزشی با این عنوان وجود ندارد

در حال حاضر منابع مطالعاتی با این عنوان وجود ندارد